#wijbloggenglutenvrij: Glutenvrije vakantie

glutenvrije vakantie

Ja mensen ik leef nog, hier weer een blog bericht van mij. Het is weer tijd voor wijbloggenglutenvrij en ik vond het wel weer tijd om aan te haken. Zeker omdat een van de redenen dat ik minder geblogd heb met het thema te maken hebben: vakantie!

Zo zijn wij 5 weken naar Australië op vakantie geweest en heb ik mee gedaan aan Alpe d’HuZes en dat betekende een weekje Frankrijk.

Hoe pak ik een glutenvrije vakantie aan?

  • Accommodatie: Wij zijn nooit de types geweest voor een all-inclusive vakantie en hebben altijd een appartement met een keuken. Zeker nu met kinderen gaan we ook niet veel uiteten tijdens een vakantie, dus dan heb ik alles in eigen had. Australië zijn we rond gereisd met een camper, dus ook voorzien van eigen keuken.
  • Daarnaast ga ik veel googlen over de bestemming en glutenvrije ervaringen. Websites die ik dan vaak bezoek:
    • livaad.nl daar staat een database onder “Horeacaad” en “Supermercaad” met vele glutenvrije restaurants en supermarkten in het buitenland (en ook Nederland)
    • glutenfreeroads: deze site is opgezet door Schär en heeft ook een database met adressen waar je Schär producten kan kopen en restaurants (al vind ik daar wat minder in staan)
    • het coeliakieforum: hier staan veel tips, er is een zoekfunctie waarmee je op jouw vakantiebestemming kan zoeken. En uiteraard kun je altijd alles vragen
  • Nadat ik een beeld heb gevormd over hoe glutenvrij op vakantie daar ter plekke geregeld is bepaal ik wat ik mee ga nemen. Tot nu toe heb ik op onze vakanties vaak genoeg mee genomen voor onderweg en voor de eerste dagen.Toen wij naar Australië gingen mochten mijn dochter en ik ieder een extra koffer vol glutenvrij eten meenemen, dit hebben we niet gedaan en totaal niet nodig gehad. Wat had ik zo mee onderweg?
    • Naar Australië hadden wij een lange stopover in Singapore, daarvoor had ik wat spullen voor bij: een pak maïswafels, de instant macaroni van Conzensa, en kleine zakjes boekweit ontbijt van Eat Natural. (Deze kreeg ik bij een goodiebag, weet niet of ze ook los te koop zijn. Ze zijn wel handig!) Uit het vliegtuig hadden wij de yoghurtjes en fruit van het eten bewaard dus die hebben we op onze hotelkamer samen gegeten. Onze hotelkeuken had op een salade na niets glutenvrij, dus blij dat we dit bij hadden.
    • Voor de eerste dagen in Australië had ik de magnetron maaltijden van Consenza bij, erg makkelijk. En ook crackers van Schär. Deze gaan eigenlijk iedere vakantie mee als backup.
    • Als we met de auto op vakantie gaan neem ik vaak ook een brood mee, een pak spaghetti ed. Ook om de eerste dagen door te komen.
  • We nemen altijd de dieetpasjes van de NCV mee! Voor de momenten dat we toch uit eten gaan of iets onderweg kopen. Je kan ze hier vinden. Als NCV lid kun je ze gratis downloaden en printen, je kan ze ook als pasje bestellen dan krijg je als NCV lid korting. Trouwens op de site van NCV vind je ook veel vakantietips en ook uitgebreidere dieetvertalingen in meerdere talen.

In de praktijk blijkt tot nu toe (3 jaar nu de diagnose) dat ik ALTIJD te veel meeneem. Vaak zijn de producten van Schär die ik meeneem ook gewoon te koop op de vakantie bestemming. Maar toch kan ik het niet laten als coeliakie patiënt om het niet allemaal mee te nemen. Hoe doen jullie dat, herkenbaar verhaal?

Ik zal snel ook mijn verhaal vertellen over glutenvrij Australië, dus houd de blog in de gaten of volg me op Facebook, er komen weer nieuwe blogs aan!

Benieuwd naar de andere glutenvrije vakantie verhalen? Deze bloggers doen deze maand mee:

schrijfselsvanmij.wordpress.com

glutenvrijkind.wordpress.com

creatiefglutenvrij.wordpress.com

glutenvrijemama.nl

storiesofacoeliac.nl

deglutenvrijeman.nl

metzondergluten.com

mamaenemily.wordpress.com

ikbenglutenvrij.nl

homeofcomfort.nl

pinkpequena.nl

hetmeisjemetdevoedselallergie.nl

doemijglutenvrij.nl

glutenvrijhoorterbij.nl

2 gedachtes over “#wijbloggenglutenvrij: Glutenvrije vakantie

  1. Pingback: #wijbloggenglutenvrij: extra (glutenvrij) verwend worden op vakantie | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

