#decemberglutenvrij: glutenvrije kerstbrunch op school

Even wat later dan de bedoeling was: ik ben vandaag aan de beurt in de digitale adventskalender dat #decemberglutenvrij is. Ik dacht zelf ik nog niet aan de beurt was vandaar de vertraging. Soms is het nogal druk en chaotisch hier met twee kleine kinderen 🙂 ook een reden dat ik wat minder vaak blogs plaats de laatste tijd.

Maar nu is hij dan toch hier. Ik had eerst een oud en nieuw thema in mijn hoofd, maar nu gauw toch geswitcht naar kerst.

De afgelopen dagen waren veel ouders er druk mee: kerstdiners/ontbijten/brunches op school. Voor ouders met kindjes met coeliakie of een andere voedselallergie is het extra stress. Hoe zorg je ervoor dat je kind ook een leuk feestje heeft op school en niet ziek wordt? Vaak betekent het dat je als ouder dubbel zoveel staat de bakken, want je wilt je kind tenslotte ook genoeg keuze mogelijkheden geven.

Ik vond hoe mama Sandra van Dion Glutenvrij het vorig jaar opgelost heeft erg mooi: de hele klas glutenvrij. Nu gaat het vast niet zo op iedere school, en ik ben heel benieuwd hoe dit volgend jaar op de kleuterschool aan toe zal gaan! toevoeging: Na het schrijven van deze blog kwam ik ook deze leuke blog van ikbenglutenvrij.nl tegen met ook leuke tips voor een glutenvrij kerstbuffet op school!

Vanochtend hadden we het kerstfeest op de peuterspeelzaal. Na 1,5 jaar hebben we nu best wat jaarfeesten meegemaakt, dus het wordt al wel een beetje routine. Er is een intekenlijst waarop iedereen zijn naam bij een gerecht kan schrijven. Deze dingen worden door mij voor de gehele klas glutenvrij gebakken. Vervolgens krijgt mijn dochter een lunchtrommeltje met apart meerdere glutenvrije dingen om uit te kiezen.

Zo heb ik meerdee keren voor de gehele klas de krentbol muffins van ik ben glutenvrij gebakken (altijd een hit!) En ook muffins scoren ook altijd goed. Nu was ik dit jaar te laat voor beide dingen dus schreef ik me in voor kerstkransjes. Ik bedacht me dat, omdat glutenvrij deeg zo uitloopt, dat echt kransjes maken niet echt zou gaan lukken. Dus werden het kerstkoekjes in de vorm van sterren en hartjes.

IMG_20151217_152854

Ik gebruikte hiervoor het recept uit het kerstkookboek Glutenfree Baking at Christmas van the Happy Coeliac. Je vind hier op haar website een soortgelijk recept. Ik vind dit een makkelijk recept met een goed resultaat, de koekjes lopen wel wat uit maar niet belachelijk veel. Wij versierden ze met chocolade stiften.

Ik hield wat koekjes apart zodat deze 100% glutenvrij bleven en de rest ging op tafel met de rest van de spullen.

IMG_20151218_101126

En dan de rest van het glutenvrije trommeltje:

  • een chocolade muffin versierd met een sneeuwvlok van marsepein. Ik heb veel verschillende koekjesvormen om zo verschillende leuke dingen te kunnen maken. Ik was blij dat ik dit gedaan had want de gewone, glutenvolle muffins waren prachtig versierd met kerstboompjes.
  • Twee kerstchocolaatjes die we als kerst attentie kregen van Allergento bij onze bestelling. (ik heb al mijn feestdagen aankopen binnen: kerstol, oliebollen en kerstkransjes)
  • Een “negerzoen”van de IKEA versierde ik met marspein en de chocolade stiften als een kerstman.
  • Ik smeerde een boterham (met brood van Allergento die scheurt niet zo snel) gewoon met kaas en stak er met een koekjesvorm een engel uit.
  • En, om gezond bezig te zijn, deed ik er een snoepkomkommertje bij met een kerstman prikker.

Ze was weer erg blij met haar trommeltje al had ik het idee dat ze er toch wat meer moeite mee had dat ze verder niets mocht pakken van tafel. Dat we als eerste nog een chocolaatje voor haar uit een bakje konden pakken vond ze erg leuk. En er was een schaal met hangop die ze dus ook gewoon kon pakken en dan kijkt ze toch ook erg blij. Grappig vond ik ook te zien dat ze uit haar trommeltje eerst de komkommer en de boterham op at. De muffin en negerzoen staan nu onaangeraakt in de koelkast. 🙂 Maar die zullen vast opkomen de komende dagen.

Hoe hebben jullie de kerst eet evenementen op school georganiseerd? Laat het hieronder weten!

Ik nam het #decemberglutenvrij stokje over van glutenvrijhoorterbij.nl en morgen opent yourdailyintake.com het volgende deurtje!

#decemberglutenvrij

logo ontwerp door Bakers en Fakers

 

7 gedachtes over “#decemberglutenvrij: glutenvrije kerstbrunch op school

  1. Het lijkt me lastig zo’n eet evenement op school, maar je hebt dat heel goed opgelost als ik het trommeltje van je kind ziet! Wat grappig dat ze de zoete dingen laat liggen. Zijn we niet snel bang dat “ons” kind tekort komt?

    ik wens jullie fijne dagen en een gezond nieuw jaar,

    groet, Linda

    Like

  2. Pingback: #decemberglutenvrij tot nu toe | mijn serendipity

  3. Pingback: kerstbuffet op school (vervolg 3) | Ik ben glutenvrij

  4. Pingback: Sint en Kerst | mamaenemily

Geef een reactie

