Glutenvrij Kerstmenu

glutenvrij kerstmenu
Gisteren viel hij op de mat bij leden van de Nederlandse Coeliakie Vereniging: Glutenvrij Magazine. Met daarin aandacht voor kerstmenu’s van glutenvrije bloggers. Ook ik was gevraagd om een menu te bedenken ik wil deze graag met jullie delen!
Voorgerecht
Proeverij van verschillende soorten vis. Ik vind gezelligheid het belangrijkste bij het kerstdiner en een proeverij waarbij je een grote schaal samen met anderen deelt is een makkelijke manier om lekker te eten.
  • Benodigdheden:
    • Verschillende soorten vis: : gerookte zalm, forel, makreel, haring, gamba garnalen. etc, wat jij lekker vind.
    • Zakje veldsla
    • Komkommer.
  • Op een grote plank leg je verschillende soorten vis die jij lekker vind Iedereen aan tafel krijgt een bord met een lichte salade van veldsla en komkommer en kan hierbij de vis pakken die hij/zij wil.
Hoofdgerecht
Gehaktbrood met cranberries en appel
  • Ideaal van te voren te maken, tot het moment dat het in de oven moet. Bij bijvoorbeeld het voorgerecht kan het geheel dan in de oven. Ik maakte dit vorig jaar, het was echt heerlijk! Dit is zeker genoeg voor min. 4 personen.
    • Nodig:
    • 1 kilo gehakt
    • 2 eetlepels olijf olie
    • 1 eetlepel honing
    • 2 eetlepels tomaten ketchup, glutenvrij
    • 1 kleine ui, gesnipperd
    • 1 teen knoflook, gesnipperd.
    • 2 stengels bleekselderij, in kleine stukjes
    • 1 granny smith appel, in stukjes.
    • 25 gram gedroogde cranberries
    • 100 gram glutenvrije broodkruimels
    • 2 eieren
    • 60 ml melk
    • 1 theelepel zout
    • 1/2 theelepel peper
  • Bereidingswijze:
    • Verwarm de oven voor op 190 graden, vet een broodvorm in met olijfolie.
    • In een kom, meng de honing en ketchup.
    • Meng het gehakt met de olijfolie, ui, knoflook, bleekselderij, appel, cranberries, broodkruim, eieren, melk en zout en peper samen in een grote kom. Gebruik je handen om alles goed te mengen. Doe het gehaktmengsel in de ingevette broodvorm. Smeer de honing-kethcup mengsel erover heen. 
    • Bak voor 45 min tot een 1uur.  Laat het 5 tot 10 minuten afkoelen voor het serveren.
  • Bijgerechten: hier kun je voor makkelijke, wat meer stressvrije opties kiezen of de optie met wat meer werk:
    • Aardappelpuree (vers gemaakt of zo’n kant en klare feestdagen aardappelpuree. Al heeft hier toch echt vers mijn voorkeur)
    • Rode Kool met appel (uit een potje/diepvries of vers gemaakt)
    • Cranberrysaus (kant en klaar glutenvrij of zelfgemaakt)

 

  • Nagerecht een chocolade trio: 
    • een punt chocolade taart van de IKEA TÅRTA CHOKLADKROKANT
    • een bolletje glutenvrije chocoladeijs
    • een brownie. Uit de winkel gekocht (makkelijke) of zelfgebakken, ik gebruik altijd het recept van Jeandrine.nl: Brownies

glutenvrij dessert kerst

Dit is wat ik vorig jaar als toetje maakte: een brownie, een kleine kerst tulbandje en daar kwam nog de chocolade IKEA taart bij. Geen verassing dat niet iedereen dit op kreeg he 🙂 Ik zou de brownies zeker volgende keer wat kleiner snijden.

 

 

En wat ga ik dit jaar eten met kerst? Het bovenstaande menu bedacht ik maanden geleden en is voor een deel wat we vorig jaar aten. Wij vieren kerst zowel bij mijn schoonouders als bij mij thuis met het hele gezin en kleinkinderen. Iedereen maakt een gang over het algemeen dus ik hoef gelukkig geen geheel menu te bedenken.

Dit jaar verzorgen we bij mijn schoonfamilie het voorgerecht waarover ik nog heel hard aan het nadenken ben: ik wil hier ook een trio van maken. Ik neig naar het volgende: een kleintje tomaten mascarpone soep, risottoballetjes en een kleine salade caprese.

Bij mijn ouders thuis gaan we dit jaar een hapjes buffet maken. Met inmiddels 5 kleinkinderen is een 3 of 4 gangen diner een uitdaging. Thema is Indonesisch. Ik heb hier alleen nog bedacht dat ik kleine saté stokjes ga maken in verschillende marinades met uiteraard zelfgemaakte satésaus. Nu nog een groente gerecht, gelukkig vond ik het “Groot Indonesisch Kookboek” in de kringloop dus dat gaat vast lukken!

 

 

En wat gaan jullie eten met de kerstdagen? Mochten jullie iets van mijn kerstmenu maken dan zie het graag terug! Deel het op mijn facebookpagina: facebook.com/mijnserendipity of tag me op instagram: @mariet_jans

Nieuwsgierig naar de andere glutenvrij kerstmenu’s kijk dan in Glutenvrij Magazine of bij de andere bloggers:

 

5 gedachtes over “Glutenvrij Kerstmenu

  1. Beste Mariet, je schrijft dat je de kerstdiners maakt en nuttigt met verschillende grote groepen personen. Hoe zorg je dat er geen kruisbesmetting plaats vindt, zeker wanneer je in een andere keuken werkt of niet glutenvrijen een glutenvrij gerecht bereiden? Groet, Anita

    Like

    • We zorgen ervoor dat er bij de andere gerechten ook geen gluten gebruikt worden. Dus dat scheelt als behoorlijk wat stress. Vaak nemen we onze eigen frietpan mee, maar mijn zwager heeft dit jaar een Airfryer dus dat is ook handig. En in ander mans keukens kijk altijd naar het aanrecht en maak m zelf ook altijd even schoon. Ik kijk ook even mee als anderen hun gang of deel van de maaltijd bereiden.

      Like

  2. Pingback: (glutenvrije) kookboeken | Ik ben glutenvrij

  3. Pingback: #decemberglutenvrij tot nu toe | mijn serendipity

  4. Pingback: kerstdiner met cranberry-compote van Terschelling | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

